امروز: جمعه 2 تیر 1396
-------------------------- تبلیغات

کد خبر: 1305
تاریخ انتشار: 11:39 ق.ظ - یکشنبه 1393/03/18
چاپ این پست
وحدت شیعه و سنی

به تحقیق یکی از جلوه های بارز توصیه های ائمه، علیهم السلام، به وحدت اسلامی را می توان در تأکیدهای فراوان ائمه اطهار، علیهم السلام، بر حضور شیعیان در اجتماعات سایر مسلمین و خصوصاً نمازگزاردن با آنها یافت. آن چنان که با دقت در این روایات می توان به اهتمام والای اهل بیت، علیه السلام، […]

وحدت شیعه و سنی

وحدت شیعه و سنی

به تحقیق یکی از جلوه های بارز توصیه های ائمه، علیهم السلام، به وحدت اسلامی را می توان در تأکیدهای فراوان ائمه اطهار، علیهم السلام، بر حضور شیعیان در اجتماعات سایر مسلمین و خصوصاً نمازگزاردن با آنها یافت. آن چنان که با دقت در این روایات می توان به اهتمام والای اهل بیت، علیه السلام، به مسأله ی وحدت اسلامی پی برد. چنانچه امام صادق، علیه السلام، درباره ی اهمیت نمازگزاردن با مخالفان مذهبی می فرمودند:

مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ فَکَأَنَّمَا صَلَّى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ، صلی الله علیه وآله، فِی الصَّفِّ الْأَوَّل ‏؛ [1]
هر که با آنها (مخالفان) در صف اوّل نماز بگذارد، گویا با رسول خدا در صف اوّل نماز خوانده است.
اسحاق بن عمار نیز می گوید که امام صادق، علیه السلام، به من فرمودند:
یَا إِسْحَاقُ أَتُصَلِّی مَعَهُمْ فِی الْمَسْجِدِ؟ قُلْتُ: نَعَمْ قَالَ: صَلِّ مَعَهُمْ فَإِنَّ الْمُصَلِّیَ مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَالشَّاهِرِ سَیْفَهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ؛ [2]
ای اسحاق، آیا با مخالفین در مسجد نماز می خوانی، گفتم: آری، امام فرمودند: با آنها نماز بخوان؛ زیرا کسی که با آنها در صف اوّل نماز بخواند مانند کسی است که شمشیرش را در راه خدا آخته است.
و یا در روایت دیگری آن حضرت می فرمایند:
إِذَا صَلَّیْتَ مَعَهُمْ غُفِرَ لَکَ بِعَدَدِ مَنْ خَالَفَک‏ ؛ [3]
هنگامی که با آنها نماز می گذاری خداوند به میزان کسانی که مخالف تو هستند گناهان تو را می بخشاید.
جالب اینکه در روایتی هنگامی از امام صادق- علیه السلام_ سؤال می شود چرا ایشان فرمودند مسافران در مکه و مدینه نماز را تمام بخوانند، آن حضرت در پاسخ، علّت آن را جلوگیری از خروج زود هنگام شیعیان از صفوف نمازگزاران عنوان می کنند. [4] زیرا بعضی از شیعیان پس از آن که نماز خویش را به صورت قصر و شکسته بجا می آوردند، صفوف جماعت را ترک می نمودند که اهل سنت این عمل را نوعی بی احترامی به خویش به حساب می آورند.
فراتر از اینها طبق روایات و نیز گزارش های تاریخی و روایی، امام علی، علیه السلام، نیز در نماز جماعت زمان خلفا شرکت می کرد. [5] نمی توان حضور بیست و پنج ساله حضرت در جمعه و جماعت را حمل بر خوف و تقیه سیاسی کرد، چرا که اگر بنا بود آن حضرت از ترس حاکمیت و به خاطر رعایت مصلحت شخصی اهل ترس و تقیه باشد، در این صورت می بایست از بیان حقوق از دست رفته خویش و برتری اش از دیگر خلفا نیز پرهیز می کرد، و حال آن که چنین نکرد. همچنان که هیچ دلیل تاریخی و روایی از ایشان نداریم که وی از قضای نمازهای مکرر خود پشت سر خلفا، خبر داده باشد. گویا مسئله آن قدر روشن بود که جاعلان حدیث نیز نتوانسته اند چنین احادیثی را جعل کنند. [6]
البته روایات در این معنی آن قدر زیاد است که صاحب کتاب وسائل الشیعه بابی را به اختصاص داده و در آن روایات فراوانی که بر مطلوب بودن شرکت در نماز جماعت اهل سنت دلالت دارد را جمع نموده است.
علاوه بر این، فقها و مراجع تقلید نیز با توجه به استحکام و اتقان این روایات از حیث سند ومتن همواره فتوا به استحباب حضور در نماز جماعت داده اند، و آن را زمینه ساز وحدت میان مسلین دانسته اند.آنچنان که آیت الله العظمی خوئی نیز پس از ذکر تعدادی از این روایات، با بیان این که صدور چنین دستورهائی به جهت رعایت تقیه و خوف از ضرر نبوده است، زیرا اصحاب امام، علیه السلام، در آن زمان شناخته شده و معروف بودند، می نویسد:
«از این روایات استفاده می شود حکمت مدارا با اهل سنت در نماز جماعت و مانند آن مبتنی بر ترس از ضرر نیست، بلکه حکمت مدارا کردن با آنان رعایت مصلحت نوعیه و اتحاد کلمه ی مسلمین است، بی آن که ترک شرکت در نماز ضرری را در پی داشته باشد؛ زیرا در آن روزگار یاران امام به «تشیع» معروف بودند. بنابر این دستور امام، علیه السلام، به شرکت در نماز آنان، به جهت شناخته نشدن اصحاب نبوده، بلکه برای مؤدب شدن به اخلاق نیکو بوده تا با این رفتار، شیعه با اوصاف زیبا و دور از تعصب و عناد و لجاجت شناخته شود و گفته شود خدا رحمت کند جعفر را که اصحاب خوبی تربیت کرده است». [7]
ایشان در ادامه با تأکید بیشتر بر معنایی که گذشت، این توصیه ها را مربوط به همه ی زمان ها دانسته و می فرماید:
«همانا حکمت از صدور چنین روایاتی رعایت مدارا و حفظ توحید کلمه ی مسلمین بوده است تا بدین وسیله شیعیان، خود را به عدم تعصب متمایز و مشخص سازند؛ بنابراین چنین توصیه هایی در زمان ما نیز جاری بوده و حضور در مساجد مخالفان و نماز خواندن با آنها به منظور مشخص ساختن شیعه از سایر مسلمانان به عدم تعصب، مستحب است تا بدین جهت اتحاد کلمه مسلمین حفظ گردد». [8]
فشرده سخن این که بر اساس مفاد این دسته از رویات، ائمه، علیهم السلام، ما را ترغیب و تشویق کرده اند که با اهل سنت ارتباط داشته باشیم و از راه های مختلف از جمله شرکت در نماز آنها، محبت آنان را به دست آوریم. پرواضح است که این گونه رفتار انسجام و وحدت اسلامی را در پی خواهد داشت. [9]

منابع:
1 . شیخ صدوق، الهدایة، ص53؛ شیخ کلینی، کافی، ج3، ص380؛ شیخ صدوق، امالی، ص449؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص382؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص299-300. (سند این روایت صحیح و معتبر است. امام خمینی، الخلل فی الصلاة، ص8. محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن حماد بن عثمان‏)
2 . شیخ طوسی، تهذیب، ج3، ص277 و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص301.
3 . شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص407 و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص299. ( این روایت گرچه مرسله است اما در معنا با روایات صحیحه مشترک است.)
4 . شیخ صدوق، علل الشرائع، ج2، ص454 و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص532.
5 . أحمد بن عیسى اشعری، النوادر، ص129؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص301؛ ؛ بحارالأنوار، ج100، ص377 و شیخ طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص126؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، ج1، ص236.
6 . علی آقا نوری، امامان شیعه و وحدت اسلامی، ص184.
7 . سید ابوالقاسم خوئی، کتاب الطهارة، ج4، ص316؛ ایشان همچنین در مورد بعضی از روایات که در باب تقیه آمده و در آنها ائمه، علیهم السلام، فرموده اند: هرکس تقیه را به عنوان شعار و علامت خویش قرار ندهد از ما نیست. می گوید: «روایاتی که دلالت دارد از ما نیست هرکس تقیه را شعار و دثار خویش قرار ندهد، ناگزیر باید حمل شود بر تقیه مداراتی؛ مانند حضور در مجالس آنان و شرکت در نمازشان؛ زیرا در تقیه مداراتی ترس از ضرر شرط نیست و ممکن نیست این گونه از روایات بر تقیه خوفی حمل گردد؛ چرا که چنین تقیه ای مشروط به وجود ترس از ضرر است و پر واضح است، از کسی که نسبت به او امان هست، ترس وجود ندارد.» همان، ص318.
8 . سید ابوالقاسم خوئی، کتاب الطهارة، ج4، ص319.
9 . رک: محمد رحمانی زروندی، تقیه مداراتی و انسجام اسلامی، مجله تخصصی فقه و اصول، زمستان1386؛ همان گونه که گذشت در مورد استحباب و مطلوب بودن حضور در نماز اهل تسنن با توجه به بسیاری روایات آن، اختلافی میان فقها وجود ندارد. اما در مورد مجزی بودن این نماز، اختلافاتی میان فقها وجود دارد که از بحث ما خارج و این نوشتار در صدد بیان آن نیست.

.

 مهدی مسائلی

www.fetan.ir

مجله اخوت

.

.

.

تشیع انگلیسی - کلیک کنید!

رضا در تاریخ 18ام ، خرداد 1393:

خاک بر سر بیشعورت نکبت. اخه ابله بیارم حدیث برات ردیف کنم در لعن و سب. بیارم از جواهر الکلام ضرورت بدگویی مخالفین. تو اینقدر بدبختی که نمیفهمی که حضرت در نماز اگر شرکت هم کرده باشند فرادا میخواندند.کور بودی اینو تو روایات ندیدی جاهل بد فکر.
شما جماعت و جماعت عمریه همواره عاجز بودید و هستید از اینکه جواب بدید که نماز پشت سر قاتل حضرت زهرا صحیح است؟؟؟ چند نظریه است ؟؟؟؟ 1 – یا عقیده باطنیتون رو پنهان کردید که البته بتدریج لو خواهید داد. و معتقدید حضرت زهرا کشته نشده که اگر نظر شما این باشه پس لعنت رسول الله بر شما. فضل الله اعتقادی به این قضیه نداشت و فورا از سوی بزرک مرجع تیشع حضرت ایت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رحمه الله رد شد و میان شیعیان از چشم افتاد. 2 – یا عقیده دارید حضرت علی نمیدانست که نماز قاتل همسرش باطله. 3 – یا شما جاهل به تاریخ و کتب روایی هستید.
یه سوال از شما که برابرش عاجزید و بدبختید حیرانید ای پلیدها : اینی که میگم از صحیح مسلم است. حضرت علی علیه السلام به ابوبکر و عمر گفته کاذب و خائن و حیله گر و غاصب. حالا چطور حضرت میاد پشت یک دروغگو یک حیله گر یک خائن يك غاصب نماز میخواند؟؟؟؟؟؟؟؟
چقدر از شما متنفرم ای پلیدها.اما چیزی که قلب ماها را به درد میاره اینه که مگه میشود معصوم به غیر معصوم اقتدا کند ؟؟؟؟؟ خدا از شما نگذرد بی حیاها بی غیرتها نمک نشناسها
چطور حیا نمیکنید که جوانا رو گمراه میکنید؟؟؟ اگه یکی بگه اقای خامنه ای به رفسنجانی اقتدا کرده طرف رو پدرش در نمیارید میگید مگه میشه رهبر ما به رفسنجانی اقتدا کنه؟؟؟ اصلا امکان نداره!!!!!!!!!! چطور ای بی حیاها ی بد عقیده دروغ میچسبانید به حضرت علی ؟؟؟؟؟؟؟
من زیاد با اللهیاری موافق نبودم که میگفت یه فرقه ای در ایران با این ویژگیها است. هی میگفت فلانی اینو گفته فلانی اینو گفته من زیاد جدی نمیگرفتم ولی وقتی الان چند ماه که سایتای گوناگونی مثل مبارز کلیپ و فتن و …. مطالب رو رصد کردم حالا میگم دست مریزاد اللهیاری دست مریزاد که کمر این جماعت رو شکستی بدجوریم شکستی.

[پاسخ]

Mubashir پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1393 15:09:

Agha Salam!
Masha’allah akhlaaghet aali bood.Sharmanday, agay jasarati shode bashay

[پاسخ]

مهدی پاسخ در تاريخ خرداد 23ام, 1393 17:12:

اگر حالا این که این کار درسته یا نه به جای خود ، طریقه صحبت کردن شما بعنوان یک شیعه تعجب داره واقعا !!!!! میخوای ابرو رو درست کنی ، چشم رو داغون نکن خب .

[پاسخ]

محسن پاسخ در تاريخ خرداد 25ام, 1393 00:00:

نقل به مضمون: “خاک بر سر بیشعورت نکبت. اخه ابله بیارم حدیث برات ردیف کنم در لعن و سب. بیارم از جواهر الکلام ضرورت بدگویی مخالفین.”

قشنگ گوش بگیر ببین چی میگم، خوب که خوندی، بعدش جواب بده، من در خدمتم!

آخه این همه مطلب توی این نظام اسلام و عقلانیت و عزت انسانی(همه با هم هستند) وجود داره، رفتی چسبیدی به لعن و فحاشی؟
سبحان الله!
ولش کن!
میفرمایند: ساعتی تفکر، بهتر از 70 سال یا 100 سال عبادت است. از حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام است.

جالبه خودت گفتی حضرت نماز میخواندند، فرادا. ولی این رو علنی که نگفتند، گفتند؟
وگرنه چرا حضرت بایستی برود در جمع اهل سنت نماز بخواند؟ چرا جواب بده؟ برای چی؟
جز برای نزدیک کردن قلوب!
یا نه مثلا مجبور بوده تقیه کنه؟! اونم که اصلا حزب شماها، قبول ندارید…
اینا تازه از احتمالات جناب عالی هست ازجواهرالکلام که شاید بحث جدی رجالی در بین باشه!…
ولش کن… غصه نخور.

شخصی از دین و مذهب دیگری، با یکی از شاگردان امام صادق بحث میکرد،
بحث طولانی شد، اون شخص غیر شیعه، یک حرف تندی زد علیه مذهب شیعه، شاگرد امام صادق عصبانی شد،
سریع یک جوابی تند داد. طرف غیرشیعه گفت بعید میدانم تو شاگرد جعفر بن محمد باشی! چون من تندتر از این حرفها رو
پیش خود ایشون گفتم و ایشون خیلی با آرامش و روی خوش، جواب من رو داده.
ببین، اینا یعنی کار حضرت حجت است، خیلی بایستی آرام باشی….
یعنی اگر حرفم رو قبول نداشته باشی، یعنی سکوت امام حسن که جلوی روش به باباش که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالبه،
دارند لعن و فحش میدن، اونم نه یک بار، روی منبر پیغمبر، ولی حضرت سکوت کرده، نه مثل یک تنه درخت خشک، نه!
ولی چاره ای نداره بایستی با آرامش قضیه حل و فصل بشه. امام حسین هم 10 سال با حکومت نحس معاویه زندگی کرد
ولی یزید رو دیگه طاقت نیاورد، چون یزید علنی حرام انجام میداد و… که قیام صورت گرفت. وگرنه چرا امام حسن
با افراد کم، با معاویه نجنگید؟!
اصلا چرا امام علی علیه السلام، سکوت کرد! 25 سال!
بله حضرت خائن و… رو گفته، ولی شمشیر هم کشیدند؟!
مثل طلحه که در قضیه پشت درب خانه حضرت، شمشیر علیه مغیره و قنفذ و… کشید،
ولی بقیه اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام، سکوت کردند به دستور حضرت،(سلمان فارسی، مقداد، میثم).
آخر سر هم دیدیم طلحه چه کاره از آب در آمد!
تند نرو بابا،
الان با جنگ طلبی و سب و فحاشی نمیشه با هیچ خری حرف بزنی، چه برسه به انسان…
لفظ خر رو میگم چون یک حیوانی است که اون هم حقوقی داره… رسول خدا در مورد حقوق حیوانات هم احادیث داره.
خلاصه ضرورت رو در جای دیگری هم میتوان جستجو کرد.
یک فکری بکن، میفرمایند: ساعتی تفکر، بهتر از 70 سال یا 100 سال عبادت است. از حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام است.

[پاسخ]

**** پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1393 14:11:

برادرم متاسفانه ما جریان عاشورا رو خوب نفهمیدیم امام حسین اگر جنگ رو آغاز کرد که یک درجه ی خیلی نا چیزش محرمات علنی یزید بود ولی اصل عاشورا همون ولایت امیرالمومنین بود که بعد از دو ماه ومقداری فراموش شد که امام خمینی میفرماید اسلام رو عاشورا زنده نگه داشته است معناش همون اصل اسلام است که ولایته. بخاطر همینه که ساعتی تفکر بهتر از 70 سال عبادت است. برادرم من معذرت میخام ولی لطفا در بحث هاتون عاشورا رو با ولایت معرفی کنید.

[پاسخ]

مریم پاسخ در تاريخ مرداد 12ام, 1393 05:08:

عزیزم آقا رضا شما احیانا به امام صادق اعتقاد داری؟

[پاسخ]

**** پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1393 14:19:

برادرم شما که میگی امیر المومنین نماز را فرادی میخوند پس روایت ندید بعد اینکه دنبال روایته نماز امیرالمومنین گشتی وپیدا کردی که امیرالمومنین چطوری نماز میخوند میری اصول کافی باب تقیه رو نگاه میکنی اونجا یک حدیث هست که به درد شما خیلی میخوره.خیلی معذرت میخام

[پاسخ]

زهراییان در تاریخ 19ام ، خرداد 1393:

سلام
پس چرا خیلی از مراجع تقلید و ازجمله امام خمینی، شرط شیعه بودن را در امام جماعت مطرح کرده‌اند؟

[پاسخ]

محسن پاسخ در تاريخ خرداد 25ام, 1393 00:05:

اون شرط عامه است، نه حکم خاص که حتی ثانوی هم می شود…
شرایط داریم تا شرایط…
مثلا تا دیروز تنباکو، حرام نبود، ولی امروز تنباکو به فتوای میرزای شیرازی حرام شد!

تازه فکر کنم نظر ایشون در مرجعیت، شیعه بودن هست. حالا شرط هم باشه، ولی وقتی شرایط
طوری هست که چشمها همه به طرف لطف و عطوفت هست یا تکفیر و خشونت،
خوب آدم عاقل حدیث از پیغمبر داریم: نصف عقل، مدارا کردن با مردم است!
الان لابد شما میگید، نصف دیگش جنگ کردن با مردم!
بی خیال شوخی کردم…. ناراحت نشو باو…
ولی مدارا کردن و عطوفت داشتن با مردم، خیلی قشنگ تره تا قیافه ای عبوث داشته باشی.
ما مخلصیم، نظری داشتی بگو ما هم بشنویم.

[پاسخ]

امین در تاریخ 27ام ، تیر 1393:

علمای اهل تسنن تا امثال شماها رو دارند نیاز به مدافعی از خودشون ندارن
شما از خودشون هم بهتر از مذهبشون دفاع میکنید
ان شا الله خداوند شما رو با محبوبانتان محشور کند

راستی تا حالا دقت کردید چرا اینقدر که شما سنگ وحدت با سنی ها رو به سینه میزنید و میرید پشت سرشون نماز میخونید
اونا دوزار هم تحویلتون نمیگیرن. تا حالا دیدی بیان پشت سر شیعیان بایستن به نماز و اینقدر عکس بگیرن و منتشر کنن
من جز چند مورد خاص که به زور رهبری و دوربین پشت رهبر ایستادن مورد دیگه ای ندیدن

وحدت باید دوطرفه باشه والا شما مال و ناموس و جانت رو هم در طبق اخلاص تقدیم این جماعت کنی راضی نمیشن

خدا نگهدار علمای مدافع تشیع باشه مانند آیت الله ضیاء آبادی که از این زمانه به زمانه سنی زدگی تعبیر کردند
وگرنه امثال شماها حاضرید به هر نکبتی تن بدید حتی بی اعتقادی تا به هدفی که نمیدونید چیه برسید…

[پاسخ]

علی در تاریخ 31ام ، تیر 1393:

باسلام و قبولی طاعات
برای مخالفین تقریب شیعه که عقل و فهم داشته باشه همین بس که:
امام علی اولین منادی تقریب بودن
مگه حضرت نمیتونست حقش رو بگیره؟انتقام حضرت زهرا برای فاتح خیبر سخت بود؟
نه
اما بحث اسلام بود. آقا صبوری کرد جلوی مخالفین تا اسلام حفظ بشه
ما هم اگه حقیقتا شیعه حضرت هستیم باید مطیع باشیم
مطیع مولا و آقا
آقا امر به وحدت دارن
پس دم از مخالفت و سب و لعن زدن جایی نداره

[پاسخ]

**** پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1393 14:30:

سلام برادرم امیرالمومنین اگه صبر کرد بخاطر این بود که امت اسلامی ولایت رو نفهمیده بودند و فقط چهار نفر با حضرت بودند وگرنه ایشون اجازه ی غصب خلافت رو نمیدادند. واگه بگیم آقا نیازی به یار نداشت وبه تنهایی همه رو حریف بود درسته ولی تو این جریان امر خدا به کار خارق العاده نبود.که میبینیم گرچه امام زمان اکثر پیروزی هاش با امداد های غیبی خواهد بود ولی باز هم برای ظهورش به 313 نیروی انسانی نیاز هست. وبرای مخالفین فقط همین بس که امام علی اولین منادی تقریب شیعه بودند حرف اشتباهی است چراکه امام زمان هدف از ظهورش تحقق منویات وحق مولی علی در امر خلافت است برای سعادت بشری.خیلی معذرت میخام

[پاسخ]

دشمن دشمنان اهل بیت (ع) در تاریخ 10ام ، مهر 1393:

ای که حرف مرا رد میکنی
راه حق را بر همه سد میکنی
در کتاب الله نص و ظاهر است
من اتی بالفاحشه او کافر است
تا دم مرگم به لعنش ناطقم
پیرو راه امام صادقم
لعن او گویم ز بعد هر نماز
زین سبب گردم قیامت سرفراز…

[پاسخ]

**** در تاریخ 29ام ، مهر 1393:

سلام برادرای من وحدت الان جامعه ی اسلامی ضروریه وشکی در این نیست وبه حکم ولی فقیه ما موظف به جاری کردن وحدتیم.این یک سمت قضیه است یک سمت دیگرش اینه:که ما برگردیم دوران بعدشهادت وفات گونه ی پیغمبر که به دلیل نبود نیروی انسانی مورد نیاز تمام زحمات 124000انبیا با تشکیل دادن یک شورای فاسدکه تحقق ولایت امیرالمومنین برای سعادت بشری بود از بین رفت حال برگردیم به دوران خودمون وما میدونیم که اگه نیروی مورد نیاز برای امام زمان باشه وچند شرط دیگه محقق بشه ایشون ظهور میکنند. حالا ما میدونیم که یاران امام زمان از صلاحیت بالا برخوردارند وهرکدومشون در اعتقادات خودشون اول هستند. سوال:این اعتقدات که میگن چیه؟ آیا جز ولایته و ولایت جز حب وبغضه؟(اصول کافی)-پس قطعا نیروها وجامعه ی اسلامی که تحت امر امام زمان خواهد بود بیشترین حب ودر مقابل بیشترین بغض را خواهند داشت.اگر بغض رو هم بخواهیم بصورت تبری معرفی کنیم دو صورت داره مثل نماز که شما اول در قلبت اعتقاد به نماز داری وبعدش باید یک امری اجرایی هم باشه که همون ظاهر نماز(رکوع سجود و…)است پس تبری هم دوصورت داره1:اعتقاد قلبی2:امر اجرایی که یک درجش لعنه. همونطوری که تنها اعتقاد به نماز بدون امراجرایی کافی نیست تبری هم بدون امر اجرایی محقق نمیشه. همه ی اینها رو گفتم تا یک سوال کنم:آیا اگر ما این مسایل رو جزء ارکان وضروریات دینمون ندونیم و به دیگران نفهمونیم و بر سر اعتقاداتمون سرپوش بزاریم به نسل آینده وتشیع خیانت نکردیم؟ (همه ی اینها بعد از اینه که اهل بیت فرمودند که هرکس لعن رو علنی کنه از ما نیست)

[پاسخ]

اهورامهر در تاریخ 22ام ، دی 1393:

شیما در تاریخ 15ام ، بهمن 1393:

ما هم مثل دوران حکومت حضرت علی ع که مردم امام زمانشان را پشت پرده نگه داشته بودند وپشت سر معاویه چهارشنبه نماز جمعه میخوندن هستیم.امام زمانمان و پشت پرده
عیبت نگه داشتیم و پیرو خلفای زمانمان شدیم.مگه پیامبر حدیث ثقلین و برای ما نذاشتن؟ببخشید دوستمون گفتن که نصف عقل مدارا کردن با مردمه؟ پس نعوذبالله امام حسین ع عقلشان کامل نبوده است.دوستان من تقی برای حفظ دین خداست نه برای حفظ آبرو و مال و جان مایی که توی مسلمون بودنمون مطمئن نیستیم چه برسه به شیعه بودنمون.بیایید تا زمان نگذشته یه کم فکر کنیم که پیعمبر می فرمایند اگر کسی امام زمان نشناسن و از دنیا بره به مرگ جاهلیت مرده.میدونید چرا چون عقلشو زنده به گور کرده.چطور ممکنه امام معصوم پشت دشمنشان نماز بخونن.فقط فکر کنید!!!

[پاسخ]

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
تازه های فتن