امروز: جمعه 2 تیر 1396
-------------------------- تبلیغات

کد خبر: 38720
تاریخ انتشار: 4:26 ب.ظ - سه شنبه 1395/11/19
چاپ این پست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند،گفت: ما با این 2 نظر و فتوای سیاسی توانستیم به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا مدام این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند.

به گزارش فتن، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در سی‌وچهارمین مراسم جایزه کتاب سال که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه در مسائل مهم اجتماعی و سیاسی می‌توان با بیان حقایق، بیدار کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ورزی در برابر مشکلات به پیروزی رسید، اظهار داشت: با فکر، اندیشه و قلم، می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرده و کتاب می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد.

روحانی با تبریک ایام دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام ،در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها از رژیم استبداد بود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای همه آشکار کرد که شرایط هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، پایان آن پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این موضوع امید بزرگ برای حرکت عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

رئیس جمهور کتاب را مظهر و آئینه‌ای از اندیشه و فکر یک اندیشمند، عالم و صاحب قلم توصیف کرد و اظهارداشت: کتاب همان فکر است، فکری که خدای بزرگ هنرمند، توانست به واسطه آن قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران منتقل شده و ماندگار شود.

روحانی افزود: تنها و مهم‌ترین راه انتقال آنچه در قرن‌های گذشته اتفاق افتاده به نسل امروز، کتابت بود و لذا معجزه آسمانی اسلام، گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می‌شود. یعنی گفت همه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن، نوشتن، خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که به همه قدرت‌های آن زمان و کفر و بت پیروز شد.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید، حرف نو، راه نو و نظریه جدید جاذبه بیشتری دارد و از اثر ماندگارتری برخوردار است. چه بسا کتاب‌ها و سخنان زیادی گفته شده اما ماندگار نشدند و در مقابل  برخی از نوشته‌ها در کتابخانه‌های مردم در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه وجود دارد و بدون شک کتاب‌های بوعلی سینا، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه کتابخانه‌های مردم حذف‌شدنی نیست.

رئیس جمهور با طرح این سوال که امام راحل چگونه توانست انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند، به اتفاقات روز 19 بهمن 1357 اشاره کرد و گفت: امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و آنها را جذب کند و در چنین روزی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه نزدیک‌ترین آنها به رژیم گذشته بودند، و در شرایطی که هنوز معلوم نبود، پایان انقلاب، پیروزی و یا شکست است، با دل و جان و با افتخار در برابر امام خمینی(ره) احترام نظامی گذاشتند.

روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) اگر چه رسانه‌ای مانند رادیو و تلویزیون در اختیار نداشت اما با یک نوار ضبط صوت و با بلندگوهای مساجد سخن خود را به گوش همه جهانیان رسانید. امام(ره) با قلم، اعلامیه و کلام خویش جامعه را به حرکت درآورد.

وی اندیشه، قلم و بیان را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) با دو نظریه، اندیشه و سخن جدید انقلاب را به پیروزی رسانید و البته عده‌ای در همان ابتدا با آن مخالف بودند. نظریه اول امام پیوند دین و سیاست و جداناپذیری آن بود و عده‌ای این نظریه را نمی‌پسندیدند و تصور می‌کردند دین عمدتاً برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و ساختن آخرت است و فکر نمی کردند که آخرت محصول دنیاست.

رئیس‌ جمهور افزود: برخی تصور می‌کردند که جنس سیاست با دین سازگار نیست چرا که اساس دین صداقت، معنویت و وفای به عهد است و جنس سیاست بازیگری‌های مختلف، ‌فریب، دروغ‌گویی و دو رویی است، اما سیاست به معنای راه صحیح جامعه و ارتباط درست کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر، حفظ منافع و مصالح ملی،  عین دیانت است و مگر پیامبر اسلام(ص) با دیگران معاهده صلح و پیمان و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام و چارچوبی برای زندگی مسلمان و غیرمسلمان در کنار یکدیگر در مدینه، نداشت؟

روحانی گفت: معنای اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شده و حضور نداشته باشند و اگر چنین بود، پیامبر به اهل کتاب و دین آنها احترام نمی‌گذاشت. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است، اما سایر ادیان هم از جایگاه و احترام برخوردارند و چنین نیست که با آمدن حضرت ابراهیم(ع) دین و سخن حضرت نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد. البته هر دینی کمال و تکمیل یافته دین قبلی است و امروز اسلام دین کامل و هدایتگر در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستی،  استقلال کشور، دین و هویت مردم را به باد می‌دهد، این دین است که ‏باید در مقابل آن بایستد و راه و رسم درست را در جامعه استقرار دهد. ‏

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نظریه دوم امام راحل، اظهار داشت: براساس این نظریه امام(ره) معتقد بودند ‏که یک ملت با وحدت و یکپارچگی می‌تواند در برابر هر قدرتی پیروز شود و این مهم‌ترین نظریه اجتماعی ‏و سیاسی امام امت بود و مخالفان آن چنین می‌گفتند که مگر می‌توان با دست خالی در برابر ابزارهای پیشرفته ‏نظامی ایستادگی کرد. ‏

روحانی گفت: امام(ره) در روزهای سال 57 باوجود شبهه‌های فراوانی که وجود داشت، کاملاً مطمئن ‏بودند و هیچ تردیدی نداشتند که مردم و انقلاب پیروز خواهند شد و قاطعانه اعلام می‌کردند که وقتی ملت ‏دست به دست هم دهند، اراده آنها در برابر هر قدرتی به پیروزی خواهد رسید.‏

وی اضافه کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز زمانی که در ماه‌های اولیه ‏انقلاب اتفاقات کردستان بوجود آمد، امام(ره) به جای اینکه نیروهای مسلح را خطاب سخنان خود قرار دهد ‏و به آنها دستور صادر کند، خطاب به مردم اعلام می‌کرد که پاوه در خطر است و باید با آن مقابله شود. در ‏دوران دفاع مقدس نیز همواره از مردم دعوت می‌کردند در برابر تجاوزگری رژیم صدام  بایستند و این ‏موضوع عامل اصلی پیروزی در برابر دشمنان بود.

وی اظهار داشت: ما در مسائل مهم سیاسی در برابر دنیا می‌توانیم بایستیم. این اندیشه است که می‌تواند بایستد، فکر سالم را بیدار کنیم. با نوشتن، سخن گفتن و با بیان حقایق ذهن را آماده کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا ما در برابر قدرت بزرگ در مسئله هسته‌ای توانستیم توفیق به دست آوریم، گفت: 2 نظریه را رهبری بیان کردند. اول اینکه در انتخابات سال 92 اعلام کردند این صندوق آراء و این رأی حق‌الناس است. همه پای صندوق بروند، رأی‌ها باید حفظ شود. گفتند من هم فقط یک رأی دارم و کسی به من چیزی نسبت ندهد، من یک نفر در میان کاندیداها در ذهنم است و به آن رأی می‌دهم و کسی از آن خبر ندارد. ظاهرش ساده است. این بیان رهبری و این حق‌الناس بودن و اینکه هر کسی حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق رابطه برقرار کند به خاطر کشور و ملتش، این پایه اول بود.

روحانی افزود: پایه دوم نظریه نرمش قهرمانانه بود. این 2 نظریه بود که ما را پیروز کرد. هسته‌ای کجا درست شد؟‌ درست است که بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم، اما پایه آن، رأی مردم در خرداد 92 بود و گرنه یک راه دیگری می‌شد. چرا ما رفتیم کنار قدرت‌های بزرگ؟ بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!

رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند، گفت: ما با این 2 نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استقلال با عزت به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند آن را تحمل کند و مدام این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند. می‌گوید در تاریخ این بدترین توافق بوده که آمریکا آن را امضا کرده،‌ البته این توافق یک توافق برد ـ برد هست و به نفع همه است، به نفع منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: شما دیدید در کنار مذاکره 1+5 مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد و می‌تواند مذاکرات هسته‌ای الگویی شود برای 10ها مذاکره دیگری که به امنیت و ثبات منطقه منجر شود.اگر اندیشه نرمش قهرمانانه نبود و اگر آن مسئله حق‌الناس بودن آرا نبود، ما نمی‌توانستیم موفق شویم.

وی افزود: با فکر و قلم و کتاب می‌توانیم جامعه را به حرکت دربیاوریم. در تاریخ از پیروزی انقلاب اسلامی مهمتر داریم؟ که بی‌نظیر بود. دیگر از مذاکرات سیاسی هسته‌ای پیچیده‌تر و سخت‌تر داشتیم. خب از آن عبور کردیم. همه اینها با اندیشه و فکر است. این فکر و اندیشه از تراوش ذهن صاحبان قلم و اندیشمندان است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه چرا کتاب جاذبه‌اش کم شده این خود شما هستید که باید علت آن را بیابید و آنجایی که ما باید کمک کنیم، باید به ما بگویید. در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما گوش شنوایی داشتند. ما باید جاذبه لازم را برای کتاب ایجاد کنیم. حال مهم نیست روی کاغذ نوشته شده باشد یا دیجیتال باشد. آن شیوه و سبک است. اساس آن اندیشه‌ای است که می‌آید روی کاغذ. در بحث کتاب‌خوانی شاید از دبستان مشکل داریم که فرزندان را کتاب‌خوان بار نمی‌آوریم. اشکال می‌تواند از هر کجا باشد از مطبوعات یا رسانه ملی یا هرجای دیگر.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما این است که باید از طریق خود صاحب‌نظران و ناشران مشکلات را رفع کنیم. گاهی اسم ناشر، گاهی اسم مؤلف جاذبه ایجاد می‌کند. بیاییم این برندهای معتبر را درست و تشویق کنیم. همه جور کتاب می‌شود نوشت، البته چارچوب ما، منافع ملی و امنیت ملی ماست. اگر من کتابی بنویسم که فاصله‌ای بین مردم را بیشتر کنم، این کتاب مسلماً نمی‌تواند مفید باشد. کتابی می‌تواند مفید باشد که در جامعه ما وحدت ایجاد کند.

وی افزود: اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیاندازد، این خیانت به کشور و اسلام است. باید مذاهب و اقدام را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر کتابی بنویسیم که در جامعه افراطی‌گری و خشونت ار ترویج کنم. این خدمات به جامعه است؟ عده‌ای متخصص خشونت هستند و مانده‌ام که چگونه یاد گرفته‌اند و این چه تفکر و ذهنی است و این مدرسه خشونت کجا بوده که اینها را درست کرده است. هرچه هست خشونت! خوششان می‌آید دعوا کنیم و داد بزنیم و لشکرکشی کنیم. چرا؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما یک ملت هستیم و یک انقلاب و یک رهبر و یک دولت و یک قانون اساسی داریم. چرا اختلاف؟ مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا. معصیت خدا را یک لحظه هم نباید انجام داد حال اگر کسی می‌خواهد معصیت کند به شب احیا نزدیک باشد تا بشود توبه کرد. الان تا شب احیا خیلی زمان مانده است.

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آراء و حاکمیت ملی آورد و جمهوریت و ‏صندوق آراء برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی بدون قانون و دولت نمی‌خواهیم بلکه ‏فرهنگ ما در کنار دولت است . در عین حال دولت بی‌فرهنگ هم برای ما بی‌ارزش است. لذا ‏فرهنگ ما هم باید فرهنگ قانون و در چارچوب قانون باشد و اینها اهداف بلندی است که از روز نخست ‏نهضت اسلامی به دنبال آن بوده‌ایم.‏

روحانی خاطر نشان کرد: کتاب باید بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حفاظت کرده و اندیشه ما را ‏برای حرکت به سوی تعالی تقویت نموده و زمینه را برای آینده‌ای پرغرور رقم بزند.‏

.

.

.

تشیع انگلیسی - کلیک کنید!

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
تازه های فتن