امروز: شنبه 25 آذر 1396
-------------------------- تبلیغات

کد خبر: 39155
تاریخ انتشار: 4:20 ب.ظ - یکشنبه 1395/12/22
چاپ این پست
حرکت مطلوب به سمت اشتغال؛

برآنیم که با توجه به تجربه های بدست آمده، مطالبی را در مورد خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع) به نظر خوانندگان برسانیم؛ تا در صورت تمایل، حرکت خیریه های خود را به سمت اشتغال معطوف نمایند و به این ترتیب سرمایه های ملی اختصاص یافته و نیز کمک های خویش را به صورتی مطلوب، هدفمند و نتیجه بخش در امر اشتغال به مصرف برسانند

به گزارش فتن، هر ساله، بسیاری از خیرین و نیکوکاران جامه، مبالغ بسیاری را در جهت بهبود وضعیت خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان و همچنین امور فرهنگی و تاسیس و بازسازی مدارس، هزینه می نمایند؛ ولی متاسفانه سهم فعالیت های مربوط به گسترش اشتغال و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ناچیز است.

بر همین اساس، در سال 1392 ، موسسه ی خیریه ای با عنوان نذر اشتغال امام حسین (ع)، برای اهتمام به امر اشتغال زایی و کاهش بیکاری، در شرکت اصفهان مقدم تاسیس گردید. این موسسه که با هدف توسعه و رونق اشتغال، فعالیت های خود را آغاز نموده است؛ بر آن است تا با ابداع و گسترش طرح «نذر برای اشتغال »، فرهنگ کمک به «نیازمندان شاغل » را جایگزین حمایت از «متکدیان بی کار » نماید؛ تا از این طریق ضمن حفظ شرف و کرامت انسانی افراد، گامی موثر را در جهت حفظ استقلال مالی و فکری آنان برداشته باشد.

نیز، علت برگزیدن عنوان نذر اشتغال امام حسین (ع) برای این موسسه، از آن جهت است که خیرین گرامی در سایه امام حسین ع و با بهره گیری از تعالیم ناب اسلامی، بیش از پیش بر اهمیت فرهنگ کار در زندگی مادی و معنوی افراد جامعه اسامی واقف شوند؛ و حتی المقدور با کمک ها و فعالیت های خود در این زمینه، تعریف جدیدی از «واژه نذر » را پی ریزی نمایند و سعی کنند تا به قول همان مثل معروف، با یاد دادن ماهی گیری به جای بخشیدن ماهی، افراد را با تلاش شخصی خودشان در باقی عمر، بی نیاز سازند.

پر واضح است که در بسیاری از موارد، هدیه مواردی چون غذا، پوشاک و درمان بصورت سنت درآمده است و شخص دریافت کننده خیرات و نذورات، خود را محق به دریافت آن می داند؛ خواه این پرداخت از طرف خیریه های مردمی باشد و یا از طرف خیریه هایی با بودجه دولتی صورت بگیرد.

به این ترتیب، در بسیاری موارد، این عمل ارزشمند به یک ضد ارزش تبدیل می شود و دریافت کننده خدمات و کالا، دلیلی برکارکردن و بهبود شرایط خود نمی بیند؛ زیرا اگر چنین کند مستمری قطع خواهد شد. از سویی دیگر، خیرین هم تغییر روش نداده اند و همچنان با کمک ها و فعالیت های یک طرفه، افراد بیکاری را که توانایی فعالیت دارند، در چرخه معیوب «اجرت بی عمل » جیره خوار باقی می گذارند.

علت اصلی این چرخه معیوب، سختی اداره کردن یک خیریه اشتغال در برابر سهولت اداره کردن یک خیریه پخش و تقسیم کمک ها می باشد؛ مثلا برای اداره کردن یک خیریه پخش، فقط کافی است تا 2 نفر امین، روزی چند ساعت وقت بگذارند و مسئولیت شناسایی و تقسیم اجناس را انجام دهند؛ درحالیکه برای ایجاد و استقرار یک خیریه اشتغال، نیاز وافری به تلاش ، تخصص و همچنین مدیریت است؛ تا بتوان کاری شایسته انجام داد.

همچنین، در یک خیریه پخش، دریافت کننده کالا، بدون هیچ گونه تلاش و شاید با پای گذاردن بر عزت نفس خویش، خدمات را دریافت می نماید؛ درحالیکه درخیریه اشتغال، شخص با تلاش و زحمت خویش مبلغی را دریافت نماید که نه تنها به عزت نفس او لطمه ای نمی زند بلکه به او اعتماد به نفس و کرامت انسانی می بخشد؛ این چنین است که با فراهم آوردن فرصت اشتغال، فرد می تواند حاصل دسترنج خویش را با شادی و رضایت درونی به خانه ببرد و نگران آبروی خویش هم نباشد.

در اینجا برآنیم که با توجه به تجربه های بدست آمده، مطالبی را در مورد خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) به نظر خوانندگان برسانیم؛ تا در صورت تمایل، حرکت خیریه های خود را به سمت اشتغال معطوف نمایند و به این ترتیب سرمایه های ملی اختصاص یافته و نیز کمک های خویش را به صورتی مطلوب، هدفمند و نتیجه بخش در امر اشتغال به مصرف برسانند.

نیز، لازم به تذکر است که خدمات رایگان، فقط مربوط به کسانی می باشد که توانایی کار ندارند و فرزندانی هم ندارند که بتوانند کارکنند؛ در این صورت می توان به ایشان خدمات رایگان ارائه داد.

در ادامه، خلاصه ای از مطالب مورد نیاز برای برپایی یک خیریه نذر اشتغال ارائه می شود.

2- شرح وظایف و مسئولیت ها:

در بالاترین سطح تصمیم گیری هیئت مدیره خیریه حضور دارند که تصمیمات ایشان برکل خیریه نافذ می باشد و بعد از هیئت مدیره ،مدیر عامل می باشد که مجری مصوبات هیئت مدیره می باشد.

نماینده مدیریت: این واحد کار نظارت بر حسن انجام امور را بر عهده دارد و گزارشات را برای مدیرعامل تهیه می نماید.

اتاق فکر: جمع کسانی می باشد که در مورد روش ها و طرح ها تصمیم گیری می نمایند که می توانند از اعضاء خیریه و یا خارج خیریه هم باشد. نکته مهم اینکه بواسطه عدم وجود اطلاعات کافی از اداره خیریه ها اشتغال با توجه به نبودن این گونه خیریه ها کار این اعضاء بسیار حساس می باشد و بایستی دقیق به طرحها توجه نمایند و عواقب اجراء و چگونگی اجراء را بررسی نمایند که مانند خیریه های پخش دچار مشکل اجراء و ایجاد فرهنگ غلط درجامعه نباشیم.

البته خیریه نذراشتغال در این مورد می تواند به جای مراکز دیگر و برای دیگر خیریه ها جلسه اتاق فکر تشکیل دهد که به آسانی بتوانند از خدمات این واحد بسیار مهم بهره مند گردند.

مدیریت پژوهش: این مدیریت درخیریه نذراشتغال دستورات اتاق فکر را اجراء می نماید و به پژوهش در امور درخواست شده در داخل و خارج از کشور اقدام می نماید که پس از در اختیار گذاشتن نتیجه پژوهشها، اتاق فکر تصمیم گیری اجراء برای آنها را در برنامه خود قرار می دهد.

مدیریت آموزش: قسمت آموزش درخیریه بسیار مهم می باشد و این واحد وظیفه اجراء مصوبات اتاق فکر را در زمینه آموزش برعهده دارد که این آموزش ها در واحدهای خیریه آموزش داده می شود که واحدهای تحت پوشش آموزش شامل شهرک صنعتی،شعاع 500 متری کارگاه ها و روستاها درحال اجرا می باشد.

مدیریت اشتغال: این واحد موظف به ایجاد کارگاه های اشتغال می باشد و وظیفه نظارت بر اجراء دقیق مصوبات اتاق فکر را برعهده دارد.

مدیریت برنامه ریزی: این واحد وظیفه دارد که برنامه کلیه واحدها را تنظیم نماید که کدام واحد چه کاری را در چه زمانی انجام دهد و مسئولیت دستور خرید مواد اولیه

و تولید و هزینه کردن ها برعهده دارد که این تصمیمات براساس درخواست انجام کار از طرف اتاق فکر می باشد.

مدیریت تضمین کیفیت: این واحد وظیفه تدوین قوانین و مقررات داخلی را دارد و همچنین تدوین شرح وظایف و مسئولیت ها برعهده این واحد می باشد.

مدیریت خرید: وظیفه این واحد،خرید براساس دستورات واحد برنامه ریزی می باشد.

مدیریت فروش: وظیفه این واحد کمک به روند فروش برای کارفرمایان می باشدکه رونق فروش ایشان دروضعیت بهتر مددجویان موثر می باشد، این فروش می تواند برای داخل و یا خارج از کشور هم باشد.

مدیریت انبار: این واحد وظیفه کنترل موجودی و ثبت ورود و خروج ها را دارد.

مدیریت روابط عمومی: مدیر این واحد وظیفه ارتباط خیریه با خیریه های دیگر و همچنین با سازمان های دولتی واشخاص را برعهده دارد.

مدیریت منابع انسانی: مدیر این واحد به علت شکل خیریه که با قوانین هم سازگار نمی باشد مسئولیت بسیار خطیری دارد و آن بستن قرارداد با مددجویا به شکلی  می باشد که به خیریه آسیبی نرسد و همچنین مسئولیت جذب و استخدام نیروهای داخلی و سازماندهی و آموزش ایشان برعهده دارد که اگر راه های دور زدن قانون را انجام ندهد با سرعت زیاد خیریه ورشکست خواهد شد.

مدیریت کنترل کیفیت و کنترل عملیات: این واحد وظیفه دارد کنترل نماید که در کلیه واحدها کارها در زمان مقرر و با کیفیت تعیین شده انجام پذیرد.

3- شرایط استخدام در خیریه:

الف- یکی از اصول اصلی برای برپایی خیریه و به ثمر رسیدن تلاش ها، آن است که اعضای آن، باید استخدام شده و به صورت تمام وقت مشغول به کار باشند؛ زیرا انجام این گونه فعالیت ها بصورت پاره وقت و یا از روی تفنن و سرگرمی، کاری را از بیش نخواهد برد.

ب- به کار گیری افراد متخصص و متعهد، از دیگر شروط لازم و ضروری است تا خیریه اشتغال، با یک برنامه علمی و مدون در کمترین زمان ممکن به اهداف مطلوب خود برسد.

ج- لزوم تعریف چارت سازمانی در خیریه های اشتغال کارآمد، یکی دیگر از شرایط است تا به این ترتیب، مسئولیت هر شخص بطور دقیق مشخص و از موازی کاری و اصراف بی مورد منابع مالی و امکانات جلوگیری شود.

4- کارگاه های اشتغال:

کمک به ایجاد کارگاه های اشتغال، جزء کارهای خیریه می باشد؛ ولی همان گونه که قبلاً هم ذکر شده، بهتر آن است که خیریه ها در اداره کارگاه ها وارد نشوند و فقط برنظارت آن اکتفا نمایند؛ زیرا در این صورت، هم کارگران به کار واقعی رسیده و با شرایط واقعی، مشغول بکار می شوند و هم در این راستا، کارفرمایان توانمند شده و پس از مدتی می توانند کارگری مستقل را با توجه به سابقه کار درخیریه، به استخدام خود درآورند.

خلاصه مطلب این که، خط قرمز خیریه ها، ورود به کارفرماشدن می باشد؛ که اگر چنین شود، خیریه هر روز بدهکار مددجو می شود و در عین حال ممکن است قدرت اداره هم نداشته باشد و با ضرر روبرو شود؛ همچنین امکان گسترش خیریه هم وجود نخواهد داشت.

وظیفه خیریه های اشتغال این است که مکانی را بطور رایگان، از اشخاص خیّر به امانت در اختیار گیرند؛ نیز کارفرمایی پیدا کنند تا کارگاه را برای هرشغلی که می تواند و مناسب است مهیا سازد؛ همچنین براساس توانائی خیریه، باید مبلغی را در اختیار کارفرما قرار داد، تا آن را بابت تهیه تجهیزات و سرمایه درگردش به ازاء هرنفر خیریه نذر شاغل، پرداخت نماید؛

مثلاً به ازاء هر نفر ایجاد اشتغال، حدود 2میلیون تومان به کارفرما قرض الحسنه بدهند تا در زمان اجراء کار و دریافت سود توسط کارفرما، این مبلغ به خیریه عودت داده شود. البته باید مشاغلی درنظر گرفته شود که جای کمی را درکارگاه به ازاء هرنفر اشغال نماید؛ تا بتوان با ظرفیت محدود مکان، افراد بیشتری را مشغول به کار نمود.

ازنظر خیریه نذراشتغال، کارفرمای قابل، کسی می باشد که قدرت خرید مواد اولیه، اداره کارگاه، آموزش پرسنل، پرداخت حقوق و ازهمه مهمتر توانایی فروش محصول تولیدی خود را داشته باشد؛ در این صورت، خیریه، قراردادی را با شرایط بسیار مطلوب، با آن کارفرما منعقد می نماید و محل رایگان و نیز کمک هزینه سرمایه، بطور قرض لحسنه در اختیار ایشان قرار می گیرد.

کارگاه های شهری و روستائی فقط برای زنان تعریف شده است؛ زیرا ایشان نیاز بیشتری به کار دارند و با توجه به شرایط خانوادگی و مشکلات سرپرستی، کمتر می توانند کار پیدا نمایند؛ همچنین در صورت پیدا نشدن کار، ممکن است مشکلات بیشتری برای جامعه بوجود بیاید.

در ضمن، قرارداد کار با این کارگران، بواسطه شغل های کم سرمایه است و بنابراین با کمتر از مبلغ اداره کار منعقد می گردد؛ در همین خصوص، زنان با توجه به شرایط خاص خیریه ها و عام المنفعه بودن آن، کمتر اتفاق می افتد که از خیریه ای شکایت نمایند؛

ولی مردان بدلیل تفاوتهای مشخص بین زنان و مردان، زودتر از زنان قرارداد شرعی اولیه خود را فراموش می کنند و از خیریه شکایت می نمایند.

به این ترتیب، اگر کارگری از خیریه شکایت نماید و خیریه مدارک کافی را برای دور زدن قانون تنظیم نکرده باشد، رأی به نفع مددجو صادرخواهد شد و خیریه باید این مبلغ را نه از سودهای نبرده، بلکه از خیرین دریافت و به ایشان پرداخت نماید؛ که در صورت تکرار این وضعیت، خیریه با مشکل ورشکستگی روبرو خواهد شد و عطایش را به لقائش بخشیده و خیریه اشتغال تعطیل خواهد شد.

برای مثال، یک کارفرما، مدتی قبل به خیریه مراجعه و عنوان کرد که می تواند یکصدنفر را برای شغل قلمزنی استخدام نماید؛ اما فقط در زندان اقدام به این کار خواهد نمود. به ایشان گفته شد که چرا در محل زندگی خود که نزدیک مبارکه اصفهان می باشد، اقدام به ایجاد کارگاه نمی کنید تا ما هم به شما کمک می کنیم؟

ایشان در پاسخ گفتند که من حدود 40 نفر کارگر داشتم، ولی یکی از ایشان برخلاف قرارداد از من شکایت کرد و اداره کار هم مرا مجبور به پرداخت 7/5 میلیون تومان – معادل حداقل حقوق 10 ماه یک کارگر ساده – به ایشان نمود؛ در نتیجه من برخلاف میلم، کل کارگاه را تعطیل کردم.

البته باز هم می توان امیدوار بود که با گرفتن سفته و قرارداد سفید امضاء و نیز قرارداد شرعی و با اجاره قسمتی از کارخانه به مددجو، از تکرار بسیاری این مسائل خاف شرع جلوگیری شود؛ ولی به هرحال خیریه باید مبلغی را هم برای این گونه خسارت ها در نظر بگیرد.

خلاصه مطلب این که تا اصاح قانون، این کارگاه ها، فقط برای زنان سرپرست خانوار تأسیس گردیده است.

دیگر کارگاه ها، کار در زندان می باشد؛ که فرقی هم بین زندان زنان و مردان نیست و حتی بهتر است که در مرحله اول، اشتغال برای مردان صورت پذیرد، تا آنان بتوانند مهارتی را در طول مدت زندان فرا گیرند و پس از آزادی، برای خود و خانواده شان موجب درآمد و آرامش باشند.

لازم به ذکر است که کار زندانیان در زندان، مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی نمی گردد؛ و فقط بایستی با سازمان زندان ها قرارداد منعقد نمود.

5- فعالیت های فرهنگی:

همانگونه که ذکر شد، اشتغال ازمهم ترین نیازهای جامعه است و گذشته از آن، آموزش مهارت منجر به اشتغال و علاقمند کردن جوانان به اشتغال، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از بهترین وظایف مسئولین دولتی و خیریه های اشتغال، ایجاد فرهنگ کار و اشتغال می باشد؛ البته کار در این زمینه نیاز به دقت و کنترل بیشتری نسبت به اشتغال دارد؛ زیرا کسب بهترین نتیجه، بهتر است که مقاطع سنی نیازمند به اشاعه فرهنگ اشتغال، مشخص شوند. برای انجام این تقسیم بندی، می توان از نیروهای داوطلب و رایگان در هر مورد استفاده نمود؛ و پرواضح است که برای مکان های مختلف، مثل شهر و روستا، باید کارهای متفاوتی انجام پذیرد.

بطور مثال، خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع)، برای روستاهای گرکن جنوبی واقع در مبارکه اصفهان، برپایی کلاس های کامپیوتر و زبان را پیشنهاد نمود و با اجرای این کلاس ها، سطح علمی دانش آموزان را بیش از پیش ارتقا بخشید. به این ترتیب، ان شاءالله درآینده نیز، امکان استخدام ایشان با تحصیات بهتر، بیشترخواهد شد.

6- تقسیم بندی براساس مقاطع سنی و تحصیلی

پرواضح است که هر مقطع تحصیلی و سنی، توانایی های متناسب با خود را دارد و بر این اساس، نیازمند روشی خاص برای آموزش می باشد تا فرهنگ کار در کشور نهادینه شود.

بر همین اساس، این خیریه، مقاطع مختلف سنی و تحصیلی را تقسیم بندی نموده است، که بنا برنیاز می توان آن را به شکل دلخواه تغییر داد.این تقسیم بندی به شرح زیر است:

مهد کودک و پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان (دوره اول و دوم)، دانشگاه، سربازی، فنی و حرفه ای، میانسالی و سالمندی.

7- تقسیم بندی بر اساس ابزارهای فرهنگی

برای رسیدن به اهداف فرهنگی، باید برای هر سنی، از ابزارهای متناسب با آن سن استفاده شود. البته ممکن است که دربعضی موارد، از این ابزارها بصورت مشترک استفاده شود؛ به عنوان مثال، پخش فیلم های تلویزیونی و سینمائی و نیز ارائه ی آموزش هایی به فرزندان، در مقاطع مختلف تحصیلی، که می تواند با هدف تاثیر بر فرزندان و هم درگیر کردن بزرگسالان انجام گیرد.

همچنین ترتیب مسابقه های فرهنگی با جوایز جداگانه، یکی از ابزارهای مورد استفاده جهت ترویج فرهنگ کار درخیریه می باشد، که به آن اندیشیده شده و در سه موضوع طرح ریزی شده است:

1- انجام کارهای خیر

2- انجام هرنوع کار درآمدزا

3- انجام امور پیشگیری از اعتیاد

در مورد کارهای خیر، به هر مقطع، جایزه ای جداگانه پرداخت می گردد و البته همه گروه های سنی ذکرشده می توانند شرکت نمایند؛

ولی در مورد دوم، برای شرکت پیش دبستانی ها و مهد کودکی ها استثناء شده اند و در مورد سوم نیز همه گروه ها غیر از دبستانی ها و پیش از آن، اجازه شرکت در مسابقه را شرکت کنند. لازم به تذکر می باشد که مبلغ جایزه برای نفر اول در هر کدام از این مسابقات، یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است و البته جوایز دخترها و

پسرها و خانمها و آقایان، بطور جداگانه می باشد و 500 هزار تومان هم به مربی یا استاد در هر مقطع و نیز 500 هزارتومان هم به والدین برنده تقدیم می گردد.

برای شرکت در مسابقه، افراد بایستی کارهای انجام گرفته در یک سال را جهت داوری به سایت خیریه ارسال نمایند. پس از داوری، جوایز تعیین شده به برندگان تقدیم می گردد و البته نام 100 نفر اول این افراد، درکتابی مخصوص درج خواهد شد تا به عنوان یک بانک اطلاعاتی، در اختیار دیگر کارآفرینان و علاقه مندان، قرار گیرد.

همچنین، به منظور الگو قراردادن کار، در جشنی بزرگ از برندگان مسابقات، تجلیل به عمل خواهد آمد.

همچنین می توان از سرودن شعر ، تدوین کتاب و اجرای تئاتر و نمایش برای ترویج فرهنگ اشتغال استفاده کرد؛ به این صورت که مثلا از خوانندگان بخواهند تا اشعاری را بخوانند که در آن، پرداختن به کار تشویق شده باشد.

مثلا آقای حامد زمانی، که پیش تر ترانه ای با عنوان «مرگ بر آمریکا » را با ترانه سرایی آقای قاسم صرافی، خوانده است؛ تشویق شود تا همکاری همین ترانه سرا، آهنگی را با موضوع اشتغال، به اجرا در آورد.

همچنین با تدوین بازی هایی با محوریت اشتغال و مناسب برای هر سن و نیز استفاده کردن از پتانسیل اجرای مسابقات عمومی مانند:

عکاسی، نقاشی، شعر و مقاله درجهت مطرح کردن اشتغال، می توان گام هایی ارزشمند را برداشت و این آثار را در مجله ها و روزنامه ها به چاپ رسانید.

درنهایت نیز، با همکاری روحانیون می توان مطالبی را در جهت گسترش فرهنگ اشتغال، به مردم بخصوص به جوانان کشور ارائه نمود؛ تا این که به حول و قوه الهی، جمع این فعالیتها بصورت محدود، برای منطقه ای خاص و به صورت عمومی برای کل کشور، منجر به اشاعه هر چه بیشتر و بهتر فرهنگ اشتغال شود.

همانگونه که قبلاً هم ذکر شد، فرهنگ اشتغال و اشاعه آن، بسیار مهم تر از ایجاد کارگاه اشتغال می باشد؛ و ایجاد کارگاه در خیریه نباید بیشتر از 30 درصد از توان مالی و نیروهای خیریه را جذب نماید. به این ترتیب، پس از اجراء این مراحل، انشااله پس از چندسال جوانانی آماده، توانا و علاقه مند به انجام کار خواهیم داشت.

8- گرفتن بازخوردها

آنچه در هر واحد تولیدی و خدماتی اهمیت بسیار دارد، بررسی عملکردها و تصویر کشیدن آن به صورت نمودار و نیز گزارش و نمایش آن برای هیئت مدیره و اتاق فکر می باشد؛ که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی هم برخوردار است.

با دیدن این گزارشات، اقدامات عملی درجهت هرچه کم کردن هزینه ها و پر بار کردن اعمال برداشته می شود و از ادامه انجام عملیات بیهوده ممانعت به عمل خواهد آمد؛ خصوصا در مورد خیریه که با پول خیرین بنا نهاده شده است،

استفاده از این سیستم بیش از دیگر مراکز احساس می گردد و می بایست دست اندرکاران خیریه ها برای آن اهمیت زیادی قائل شوند.

9- نشانی و اعلام همکاری

ارتباط با دیگر خیریه های اشتغال اعم از خصوصی و دولتی و همچنین سازمان ها و ارگان هایی مثل شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی و دیگر موسساتی که در خیریه نذر اشتغال تعریف شده و در جهت اشتغال فعالیت می نمایند، جزء دستور کارهای خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) می باشد؛ و همه این ها برای آن است تا همگی با هم و بدون در نظر گرفتن من و خیریه من، فقط برای خدا و برای رسیدن به آنچه نیاز جامعه اسامی است، تلاش نمائیم.

آدرس: اصفهان، شهرک صنعتی سه راهی مبارکه، فاز اول، خیابان هشتم، پاک 18

سایت: www.nazreeshteghal.com

انتهای پیام/

.

.

.

تشیع انگلیسی - کلیک کنید!

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
تازه های فتن