امروز: سه شنبه 8 فروردین 1396
-------------------------- تبلیغات

کد خبر: 7752
تاریخ انتشار: 11:30 ب.ظ - دوشنبه 1394/02/28
چاپ این پست
امام زمان

آیا مرگ عبدالله، پادشاه عربستان و اختلاف آل سعود از نشانه های ظهور امام مهدی است؟ قبل از ظهور امام مهدی، حکومت در عربستان در اختیار چه کسانی است؟ قول صحیح در ملک بنی فلان و موت خلیفه (عبدالله) در حجاز و عربستان چکیده روایات تصریح دارند که حکومت منطقه حجاز، کشور عربستان و حاکمان […]

آیا مرگ عبدالله، پادشاه عربستان و اختلاف آل سعود از نشانه های ظهور امام مهدی است؟

قبل از ظهور امام مهدی، حکومت در عربستان در اختیار چه کسانی است؟

قول صحیح در ملک بنی فلان و موت خلیفه (عبدالله) در حجاز و عربستان

امام زمان

امام زمان

چکیده

روایات تصریح دارند که حکومت منطقه حجاز، کشور عربستان و حاکمان مکه و مدینه، قبل از ظهور امام مهدی علیه السلام، حکومتی مخالف اهل بیت و دشمن شیعه، می باشد. حاکمان، از نسل بنی فلان می باشند که حکومت را به صورت خانوادگی، ادراره می کنند. اما بعد از مرگ عبدالله، اقتدار حکومت بنی فلان، به سستی می گراید و بین این خاندان، اختلاف ایجاد شده تا اینکه در آخرین جنایت از سلسله جنایات خویش، نفس زکیه از نشانه های حتمی ظهور را در کنار خانه خدا، و در ماه حرام، به شهادت می رسانند. اما با ظهور و قیام علنی امام مهدی، حکومت بنی فلان، برای همیشه نابود خواهد شد. البته در روایات اسلامی، از ورود لشکر سفیانی، به حجاز برای دسترسی به شیعیان و محل حضور امام مهدی، سخن به میان آمده است. و اما از مقاومت حاکمیت حجاز در برابر سپاه سفیانی سخنی به میان نیامده است. این مطلب می­تواند به جهت موت عبدالله، آخرین خلیفه مقتدر حجاز و کشمکش و درگیری خاندان بنی فلان بر سر قدرت و جانشینی باشد، هم­چنان که می­تواند معلول توافق خاندان بنی فلان و سفیانی برای کشتار شیعیان و دستگیری امام مهدی علیه ‌السلام باشد. و اما اینکه بنی فلان در کدام کشور، حکومت خواهند کرد، به دلیل وجود شواهد و قرائن متعدد از جمله: اختلاف بنی فلان در بین الحرمین (مکه و مدینه)، و تصریح روایات به قتل جوانی از اهل بیت در مدینه (غلام بالمدینه) و نیز شهادت نفس زکیه (آخرین نشانه حتمی ظهور)، تنها 15 روز قبل از ظهور امام، توسط نظامیان حکومت بنی فلان در مکه، نشان میدهد که بنی فلان در کشور عربستان و منطقه حجاز، حکومت دارند. و اما آیا عبدالله، پادشاه عربستان، همان عبدالله روایت از امام صادق، باشد، و آیا بنی فلان، همان آل سعود، هستند، قطعی نیست و تنها یک احتمال است.

واژگان کلیدی

عبدالله، امام مهدی، قائم، حجاز، عربستان، حوادث کشورهای عصر ظهور، بنی فلان، آل سعود، وهابیت

سوالات

قبل از ظهور امام مهدی، حکومت در حجاز (کشور عربستان) در اختیار چه کسانی است؟

آیا حکومت قبل از ظهور در کشور عربستان، به صورت خانوادگی اداره میشود؟

آیا عبدالله، از خاندان بنی فلان است که قبل از ظهور امام مهدی، در کشور عربستان، حکومت می کند؟

آیا عبدالله، عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر حکومت بنی فلان خواهد بود که بعد از مرگ او، بنی فلان، به ثبات و اقتدار سابق برنخواهد گشت؟

فاصله بین موت عبدالله و ظهور امام مهدی، چه مدت می باشد؟

حکومت بنی فلان، در عربستان تا چه موقع بر سر کار خواهد بود؟

موت عبدالله در حجاز

در روایتی موثق، از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حاکم حجاز، قبل از ظهور امام مهدی علیه السلام، به هلاکت می رسد و بعد از او، حکومت حجاز که به صورنت خانوادگی اداره میشود، دچار اختلاف بر سر قدرت و ملک دنیوی، می شوند.

ابو بصیر از امام صادق علیه السلام، چنین نقل می کند:

مَنْ یضْمَنْ لِی مَوْتَ عبدالله أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عبدالله لَمْ یجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یذْهَبُ مُلْكُ سِنِینَ وَ یصِیرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَیامِ فَقُلْتُ یطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا.[1]

هر كس مرگ عبدالله را براى من ضمانت كند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم. بعد از آنكه عبدالله مرد دیگر مردم بر سر كسى اجتماع نمی‌كنند و این امر (ظهور دولت حق) بخواست خدا به صاحب شما (حضرت قائم مهدی موعود علیه السلام) منتهى می‌گردد و بعد از آن (مرگ عبدالله) سلطنت سالها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏ها و روزها تبدیل مى‏شود عرض كردم: آیا این دوران طول میكشد؟ فرمود: نه‏.

شرح اجمالی روایت

حدیث صراحتا قید می کند که عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر خواهد بود و بعد از وی، حکومت متزلزل و سست خواهد شد و بر سر جانشین عبدالله، مثل قبل، اجماعی نخواهد شد و بین بنی فلان، اختلاف رخ خواهد داد. و این امر، زیاد طول نخواهد کشید و سلطنت های چند ماه و چند روزه (کنایه از تزلزل قدرت) تشکیل خواهد شد و البته این تزلزل قدرت هم طولانی نخواهد شد، تا امر به حضرت صاحب و قائم، امام مهدی علیه السلام می رسد.

حکومت به صورت سلطنتی و پادشاه ایی است. زیرا در روایت تعبیر به “ملک” شده است. حتی در روایات دیگر که (در ادامه ذکر خواهد شد)، از موت خلیفه و اختلاف بنی فلان بعد از موت عبدالله، خبر می دهند که نشان دهنده این است که سلطنت و ملک به صورت خانوادگی در خاندان آل فلان، اداره می شود.

با دقت در روایت، و به کار بردن کلمه “یضمن” توسط امام صادق علیه السلام، در متن حدیث، متوجه می شویم که شایعات در موت عبدالله، آنچنان در بین مردم، شایع می شود که امام معصوم، ضمانت قطعی موت عبدالله را طلب می کند، تا در مقابل ضمانت و بشارت ظهور قائم و امام مهدی علیه السلام، را بدهند.

بعد از مرگ عبدالله، نه اینکه سلطنت از بین می رود. خیر، اینگونه نیست؛ بلکه، حکومت رو به زوال و سستی می گراید و حکومت های چند ماه و چند روزه تشکیل خواهد شد که کنایه از عدم اقتدار و تزلزل قدرت می باشد. و این امر یعنی زوال قدرت و آشکار شدن اختلافات، تدریجی است و نه ناگهانی. دقت کنید.

و همان اجماع ایی که بر سر آخرین پادشاه مقتدر یعنی عبدالله بوده و سالها حکومت کرده بود، بر سر جانشین و یا جانشینان عبدالله نخواهد بود و اختلاف آشکار خواهد شد.

سوال و اشکال

سوال: آیا این روایت مروبط به گذشته، نیست؟ شاید این روایت در گذشته و در تاریخ اسلام رخ داده است و مربوط به آینده نیست؟

جواب:

اولا، این روایات، جزو روایت موثق است.

ثانیا، همچنان که برخی پنداشته اند مربوط به گذشته و دوران حکومت بنی عباس نمی باشد و قابل تطبیق بر خلیفه عباسی نیست، بلکه مربوط به آینده و زمان ظهور می باشد. زیرا در متن روایت، ضمانت ظهور قائم[2] ذکر شده است و طبق روایت، امر به “صاحبکم” یعنی امام مهدی علیه السلام می رسد. و پایان حدیث به مکان ایی که امام در پایان غیبت از آنجا (کشور حجاز) قیام می فرمایند، اشاره می کند. زیرا عبارت “لم یتناه هذ الامر دون صاحبکم”، یعنی امر جانشینی عبدالله بین مردم آن منطقه، به ظهور امام مهدی علیه السلام، ختم می شود. و همانطور که می دانیم، حضرت از مکه مکرمه و کشور حجاز (عربستان)، قیام خواهند فرمود.

شواهد و قراین برای اثبات موت عبدالله در کشور حجاز (عربستان)

بنی فلان، در کدام کشور حکومت می کنند؟ هر چند به این مساله، به صراحت اشاره نمی شود که موت خلیفه از خاندان بین فلان، در کدام منطقه اتفاق می افتد و آل بنی فلان، در کجا و در کدام سرزمین حکومت می کنند اما از مجموع روایات بنی فلان، چنین استفاده می شود که بنی فلان، در حجاز به قدرت می رسند و در کشور عربستان، به صورت خانوادگی، حکومت می کنند.

شواهد و قرائن برای اثبات این مدعا، از این قرار است:

  1. روایات از اختلاف هنگام موت خلیفه ایی در سرزمینی گزارش می دهند که بعد از آن، حضرت مهدی علیه السلام از مدینه به مکه پناه می برد تا منتظر خسف بیداء لشکر اعزامی سفیانی به مدینه شود. بنابراین با این قرینه، مشخص می شود، موت خلیفه (عبدالله) در حجاز رخ می دهد و خاندان بنی فلان بر کشور عربستان، حکومت می کنند.

از ام سلمه از قول رسول الله ص نقل می کند:

یكُونُ اخْتِلَافٌ‏ عِنْدَ مَوْتِ‏ خَلِیفَةٍ فَیخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ هَارِباً إِلَى مَكَّةَ فَیأْتِیهِ نَاسٌ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ فَیخْرِجُونَهُ وَ هُوَ كَارِهٌ فَیبَایعُونَهُ بَینَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ یبْعَثُ إِلَیهِ بَعْثُ الشَّامِ فَتُخْسَفُ بِهِمُ الْبَیدَاءُ بَینَ مَكَّةَ وَ الْمَدِینَة … .[3]

بعد از مرگ خلیفه، اختلاف پیش می آید، آنگاه مردی از مدینه (حضرت مهدی علیه السلام) از مدینه به سمت مکه حرکت می کند، مردم برای بیعت به حضرت مراجعه می کنند، پس با حضرت در بین رکن و مقام، بیعت می کنند. در این حین سفیانی لشکری را از شام، به سمت حجاز، می فرستد. اما در منطقه بیداء، بین مکه و مدینه در زمین فرو می روند و خسف می شوند … .

  1. قرینه دیگر، روایاتی است به اختلاف صاحبان حکومت در بین الحرمین (مکه و مدینه) و بین المسجدین (مسجد النبی و مسجد الحرام)، اشاره می کنند و منجر به قتل تعدادی از خاندان بنی فلان می شود.

در کتاب الغیبه شیخ طوسی از امام رضا علیه السلام نقل شده است:

إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرَجِ حَدَثاً یكُونُ‏ بَینَ‏ الْحَرَمَینِ‏ قُلْتُ وَ أَی شَی‏ءٍ الْحَدَثُ فَقَالَ عَصَبِیةٌ تَكُونُ بَینَ الْحَرَمَینِ وَ یقْتُلُ فُلَانٌ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ خَمْسَةَ عَشَرَ كَبْشاً.[4]

از نشانه فرج و ظهور امام مهدی، حادثه ایی است که در بیت الحرمین، رخ خواهد داد. پرسیدم، و کدام حادثه؟ امام فرمودند: کشمکش و خشمی در بین الحرمین که منجر به قتل 15 نفر از خاندان بنی فلان خواهد شد.

  1. و قرینه دیگر، قتل “غلام در شهر مدینه” توسط عوامل حکومت آل بنی فلان، می باشد که در روایت، صراحتا، اشاره شده است که این غلام، توسط عوامل نیروهای نظامی بنی فلان در کشور حجاز (عربستان) و در مدینه، به شهادت میرسد. بنابراین نشان میدهد که بنی فلان، در حجاز (عربستان) حکومت می کنند.

از امام جعفر صادق علیه السلام، نقل شده است:

… یا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَیسَ یقْتُلُهُ جَیشُ السُّفْیانِی قَالَ لَا وَ لَكِنْ یقْتُلُهُ جَیشُ آلِ بَنِی فُلَانٍ یجِی‏ءُ حَتَّى یدْخُلَ الْمَدِینَةَ فَیأْخُذُ الْغُلَامَ فَیقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْیاً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا یمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ.[5]

… ای زراره، گریزی نیست از اینکه غلام و جوان ایی در مدینه، به شهادت برسد. عرض کردم، فدایتان شوم، آیا لشکر سفیانی اعزامی به حجاز او را خواهد کشت؟ فرمودند: خیر. بلکه نظامیان خاندان بنی فلان، اور ابه قتل خواهند رساند. انان، وارد مدینه خواهند شد و او را بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد، به شهادت میرسانند. در این موقع، منتظر فرج و ظهور امام مهدی باشید.

و این عبارت “یقتله جیش السفیانی” در متن روایت، قرینه بر این است، این روایات از روایات عصر ظهور، می باشد. زیرا در روایات معتبر و متعدد، در منابع شیعه و اهل سنت، به خروج قائم آل محمد و سفیانی در سال واحد، اشاره شده است. از جمله در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است:

السُّفْیَانِیُّ وَ الْقَائِمُ فِی سَنَهٍ وَاحِدَه.[6]

سفیانی و قائم هر دو در یک سال، نمایان می‌شوند.

  1. قرینه مهم دیگر، که نشان می دهد موت عبدالله در خاندان بنی فلان در کشور حجاز، رخ می دهد و حکومت آل فلان بعد از موت عبدالله دیگر، قدرت و دوام سابق را نخواهد داشت، روایتی از امام علی علیه السلام، می باشد که در این روایت، به قتل نفس زکیه از نشانه های حتمی ظهور، توسط بنی فلان، در بلد حرام (مکه)، در 25 ذی الحجه، 15 روز قبل از قیام علنی امام (در عاشورا ماه محرم) اشاره شده است و در این روایت، امام علی علیه السلام، صراحتا به پایان ملک بنی فلان و نابودی سلطنت خانوادگی بعد از به شهادت رساندن نفس زکیه در مکه، اشاره دارد.

الا اخبركم بآخر ملك بنی فلان؟ قلنا: بلی یا امیرالمؤمنین، قال قتل نفس حرام، فی یوم حرام، فی بلد حرام عن قوم من قریش و الذی حلق الحبة، و برأ النسمة ما لهم ملك بعده غیر خمس عشرة لیلة … .[7]

آیا شما را از زمان به پایان رسیدن سلطنت خاندان فلان خبر ندهم؟ گفتیم آری ای امیر مؤمنان؛ حضرت فرمودند: هنگام كشته شدن شخصی بی‌گناه در روز حرام در ماه حرام از خاندان قریش. قسم به آن‌كه دانه را شكافت و آدمی را آفرید، پس از آن، بیش از پانزده شب حکومتشان طول نخواهد کشید … .

در این روایت نیز، به پایان سلطنت و حکومت بنی فلان بعد از قتل نفس زکیه، اشاره شده است. از طرفی، در روایت “موت عبدالله”، صراحتا به تبدیل شدن حکومت های سالیانه (ملک السنین) به حکومت های ماهیانه (ملک الشهور) اشاره شده است که این امر به حضرت مهدی علیه السلام (لم یتناه هذا الامر دون صاحبکم) ختم می شود. وجه مشترک این دو روایت این است که هر دو روایت به نابودی حکومت بنی فلان و رسیدن امر به حضرت صاحب الامر علیه السلام اشاره دارند. و چون نفس زکیه در مکه به قتل می رسد، نشان می دهد که حکومت بنی فلان نیز در حجاز مستقر است که می توانند نفس زکیه را به قتل برسانند و همچنین این روایت نشان می دهد که حکومت بنی فلان، تا زمان ظهور و قیام علنی امام مهدی علیه السلام، هر چند به صورت متزلزل و سست، باقی است تا اینکه نفس زکیه را در 25 ذی الحجه به طرز فجیعی به قتل می رسانند و 15 روز بعد، با قیام علنی امام در 10 محرم به حکومت بنی فلان که با موت عبدالله، رو به سستی و زوال گرویده، پایان داده می شود.

اختلاف بنی فلان، حتمی است

و اما بعد از مرگ عبدالله، بین خاندان بنی فلان، بر سر قدرت و جانشینی، اختلاف رخ  می دهد. این مساله (اختلاف بین فلان) در روایات متعدد[8]، تصریح شده است.

از جمله از امام باقر علیه السلام، نقل شده است:

… وَ لَیسَ فَرَجُكُمْ إِلَّا فِی اخْتِلَافِ بَنِی فُلَانٍ … وَ لَنْ یخْرُجَ الْقَائِمُ وَ لَا تَرَوْنَ مَا تُحِبُّونَ حَتَّى یخْتَلِفَ بَنُو فُلَانٍ فِیمَا بَینَهُمْ فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ طَمَعَ النَّاسُ فِیهِمْ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ خَرَجَ السُّفْیانِی ‏… .[9]

… فرج شما جز با اختلاف بنی‌فلان محقق نمی‌شود … و قائم قیام نمی‌کند و شما هم آنچه را عاشقش هستید نخواهید دید تا وقتی بنی فلان بر سر آنچه در بینشان است مبتلا به اختلاف و درگیری شوند مردم به (حکومت) آنها طمع کنند و وحدت از بین برود و سفیانی خروج کند … .

حتی در روایتی، از اختلاف بنی فلان، تعبیر “محتوم” و حتمی به کار رفته است، که نشان از وقوع آن دارد.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

… خُرُوجُ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ … و اخْتِلَافُ بَنِی فُلَانٍ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ مِنَ الْمَحْتُوم‏ … .[10]

… و خروج سفیانی، حتمی است، ندای آسمانی، حتمی است … و اختلاف بنی فلان، حتمی است و قتل نفس زکیه، حتمی است … .

البته در برخی روایات، از اختلاف بنی فلان، به اختلاف بنی عباس[11]، تعبیر شده است که به علت اختلاف نسخ، اقوال مختلفی در این زمینه مطرح گردیده است. برخی از محققین، معتقد به تشکیل حکومت بنی عباس، در آخرالزمان و قبل از ظهور هستند[12] و برخی نیز، معتقدند، که روایات تصحیف شده اند و در فرض صحت، تعبیر بنی عباس، حاکی و کنایه از این است که بنی فلان، کسانی هستند که در خط و مشی خویش، شبیه به بنی عباس، عمل می کنند.[13] که به قرینه تصریح روایات به اختلاف بنی فلان در بین الحرمین، قتل و شهادت نفس زکیه توسط حکومت بنی فلان در مکه، بنظر میرسد که قول دوم صحیح تر، باشد یعنی بنی فلان به روش و سیره بنی عباس، رفتار خواهند کرد.[14] و الله العالم.

زمان اختلاف بنی فلان

و اما اینکه موت عبدالله با ظهور امام مهدی علیه السلام، چقدر فاصله زمانی دارد، روایات ساکت هستند. تنها در روایتی در کتاب کافی مرحوم کلینی، به اختلاف بنی فلان قبل از خروج سفیانی، اشاره شده است.

لَا تَرَوْنَ مَا تُحِبُّونَ حَتَّى یخْتَلِفَ بَنُو فُلَانٍ فِیمَا بَینَهُمْ فَإِذَا اخْتَلَفُوا طَمِعَ النَّاسُ وَ تَفَرَّقَتِ الْكَلِمَةُ وَ خَرَجَ السُّفْیانِی.[15]

به آنچه که دوست دارید، نخواهید رسید مگر اینکه بین بین فلان اختلاف شود، پس هر گاه اختلاف شد و مردم در امر حکومت طمع کردند، و تشتت و اختلاف فراگیر شد، بعد از این امر خروج سفیانی رخ می دهد.

و طبیعی است که اختلاف بنی فلان، بعد از موت عبدالله و بر سر جانشینی او اتفاق می افتد که در روایتی دیگر، از “موت عبدالله”، به “هلاک الفلانی”، تعبیر شده است. از امام صادق علیه السلام، نقل شده است:

…. امْسِكْ بِیدِكَ هَلَاكَ الْفُلَانِی وَ خُرُوجَ السُّفْیانِی وَ قَتْلَ النَّفْسِ وَ خَسْفَ الْجَیشِ وَ الصَّوْت … .‏[16]

… با دست بشمار، هلاک فلانی، خروج سفیانی، شهادت نفس زکیه، خسف و فرورفتن لشکر سفیانی و ندای آسمانی … .

جانشین یا جانشینان عبدالله

طبق روایت موت عبدالله، بعد از مرگ وی، جانشین و یا جانشینانی بر مسند حکومت، قرار می گیرند که البته دیگر، حکومت و پادشاهی به قدرت سابق و در زمان عبدالله، نخواهد بود و به تدریج، متزلزل خواهند شد. تعبیر ملک الشهور و الایام، نیز اشاره به همین موضوع، دارد.

اما نکته مهم اینکه، تعبیر ملک الشهور و الایام، در مقابل ملک السنین، ممکن است به دو گونه تفسیر، میشود:

  1. تعبیر حکومت های چند ماه و جند روزه، تعبیر کنایه ای باشد. یعنی کنایه از عدم ثبات سابق و تزلزل حکومت بنی فلان بعد از مرگ عبدالله. طبق این فرض، ممکن است جانشین اول عبدالله، حتی بیشتر از یک سال حکومت کند.
  2. و یا نیز احتمال دارد، روایت اشاره دارد به اینکه، جانشین عبدالله، به یک سال نرسیده، باید یا بمیرد، یا برکنارشود و یا خود کناره گیری کند.

حال این سوال مطرح میشود، که آیا به جانشین و یا جانشینان عبدالله، نیز در روایات، اشاره ایی شده است؟

البته برخی از محققین، نیز اعتقاد دارند که طبق روایت اعلان موت خلیفه در عرفات، نیز حاکی از این است که جانشین و یا یکی از جانشینان عبدالله، خبر مرگ او، نیز در عرفات و در موسم حج و ماه ذی الحجۀ، اعلام عمومی شده، و موجب گشایش کار شیعیان و پیروان اهل بیت خواهد شد. متن روایت اعلام وفات یکی از جانشینان عبدالله، نیز طبق روایت ذیل، در روز عرفه و در عرفات از امام صادق علیه السلام، از کتاب الغیبۀ نعمانی، چنین نقل شده است:

بَيْنَا النَّاسُ وُقُوفٌ بِعَرَفَاتٍ إِذْ أَتَاهُمْ رَاكِبٌ عَلَى نَاقَةٍ ذِعْلِبَةٍ يُخْبِرُهُمْ بِمَوْتِ خَلِيفَةٍ يَكُونُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَرَجُ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ فَرَجُ النَّاسِ جَمِيعاً وَ قَالَ إِذَا رَأَيْتُمْ عَلَامَةً فِي السَّمَاءِ نَاراً عَظِيمَةً مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ تَطْلُعُ لَيَالِيَ فَعِنْدَهَا فَرَجُ النَّاسِ وَ هِيَ قُدَّامَ الْقَائِمِ بِقَلِيلٍ.[17]

در آن میان كه مردم در عرفات ایستاده اند ناگاه سوارى كه بر شترى تندرو سوار است نزد آنان آمده و ایشان را از مرگ خلیفه‏اى آگاه می كند كه فرج آل محمّد (صلّى اللَّه علیه و آله) و گشایش همگى مردم در مرگ اوست.

به قرینه اعلام مرگ خلیفه در عرفات، نشان میدهد که خلیفه از فرمانروایان و پادشاه عربستان می باشد که خبر مرگ او در عرفات، به گوش حاجیان خواهد رسید.

قتل و کشتار در خاندان حاکم بر عربستان

بعد از مرگ عبدالله، اختلافات بنی فلان، آغاز شده و این اختلافات، بتدریج آشکار و آشکارتر خواهد شد تا اینکه، بعد از اعلام عمومی مرگ یکی از جانشینان عبدالله در روز عرفه در موسم حج و ماه ذی الحجۀ، بین خاندان حاکم بر منطقه حجاز، درگیری وسیعی رخ خواهد داد که منجر به قتل و کشتار در بین خاندان حاکم، میشود.

در برخی از روایات، به اختلاف صاحبان حکومت در بین الحرمین (مکه و مدینه) و بین المسجدین (مسجد النبی و مسجد الحرام)، اشاره شده که منجر به قتل تعدادی از خاندان بنی فلان می شود. در کتاب الغیبه شیخ طوسی از امام رضا علیه السلام نقل شده است:

إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْفَرَجِ حَدَثاً یكُونُ‏ بَینَ‏ الْحَرَمَینِ‏ قُلْتُ وَ أَی شَی‏ءٍ الْحَدَثُ فَقَالَ عَصَبِیةٌ تَكُونُ بَینَ الْحَرَمَینِ وَ یقْتُلُ فُلَانٌ مِنْ وُلْدِ فُلَانٍ خَمْسَةَ عَشَرَ كَبْشاً.[18]

از نشانه فرج و ظهور امام مهدی، حادثه ایی است که در بیت الحرمین، رخ خواهد داد. پرسیدم، و کدام حادثه؟ امام فرمودند: کشمکش و خشمی در بین الحرمین که منجر به قتل 15 نفر از خاندان بنی فلان خواهد شد.

بنابراین طبق روایات، ترتیب زمانی چنین خواهد بود: موت عبدالله، آغاز اختلاف در خاندان بنی فلان، موت خلیفه جانشین عبدالله و اعلام مرگ جانشین عبدالله در روز عرفه، قتل و کشتار وسیع در بین خاندان حاکم در حجاز، خروج سفیانی. و الله العالم.

زمان پایان حکومت بنی فلان

و اما اینکه حکومت بنی فلان، در عربستان تا چه موقع بر سر کار خواهد بود؟، از روایت قتل نفس زکیه، فهمیده می شود، که بنی فلان تا قبل از ظهور و قیام علنی امام، خواهند بود هر چند که بعد از موت عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، حکومت شان رو به زوال و سستی گرویده است. بعد از اعلام عمومی موت خلیفه (یکی از جانشینان عبدالله) در روز عرفه (9 ذی الحجۀ) در عرفات و در موسم حج، اختلاف بنی فلان، شدت گرفته و گسترده تر خواهد شد، قتل و کشتار در خاندان بنی فلان، علنی خواهد شد و برخی برخی دیگر را خواهد کشت، اما در عین اختلاف، حکومت باقی است تا اینکه نفس زکیه را در 25 ذی الحجه به طرز فجیعی به قتل می رسانند و 15 روز بعد، با قیام علنی امام در 10 محرم به حکومت بنی فلان که با موت عبدالله، رو به سستی و زوال گرویده، پایان داده می شود.

الا اخبركم بآخر ملك بنی فلان؟ قلنا: بلی یا امیرالمؤمنین، قال قتل نفس حرام، فی یوم حرام، فی بلد حرام عن قوم من قریش و الذی حلق الحبة، و برأ النسمة ما لهم ملك بعده غیر خمس عشرة لیلة … .[19]

آیا شما را از زمان به پایان رسیدن سلطنت خاندان فلان خبر ندهم؟ گفتیم آری ای امیر مؤمنان؛ حضرت فرمودند: هنگام كشته شدن شخصی بی‌گناه در روز حرام در ماه حرام از خاندان قریش. قسم به آن‌كه دانه را شكافت و آدمی را آفرید، پس از آن، بیش از پانزده شب حکومتشان طول نخواهد کشید … .

همچنین در روایتی دیگر از الغیبۀ نعمانی، نیز به نشانه دیگری از زوال و نابودی ملک و پادشاهی بنی فلان، اشاره شده است که همانا، فرو ریختن دیوار مسجد کوفه از طرف مقابل قبله (پشت به قبله) می باشد.

إِذَا هُدِمَ حَائِطُ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ مِنْ مُؤَخَّرِهِ مِمَّا يَلِي دَارَ ابْنِ مَسْعُودٍ فَعِنْدَ ذَلِكَ زَوَالُ مُلْكِ بَنِي فُلَانٍ أَمَا إِنَّ هَادِمَهُ لَا يَبْنِيهِ.[20]

اما طبق روایت، مسبب این فرو ریختن، آن را تعمیر نخواهد کرد بلکه طبق روایت دیگری از الغیبۀ شیخ طوسی، تجدید بنای ان در زمان ظهور امام مهدی انجام خواهد شد.

حَتَّى انْتَهَى إِلَى مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ كَانَ مَبْنِيّاً بِخَزَفٍ وَ دِنَانٍ وَ طِينٍ فَقَالَ وَيْلٌ لِمَنْ هَدَمَكَ وَ وَيْلٌ لِمَنْ سَهَّلَ هَدْمَكَ وَ وَيْلٌ لِبَانِيكَ بِالْمَطْبُوخِ الْمُغَيِّرِ قِبْلَةَ نُوحٍ طُوبَى لِمَنْ شَهِدَ هَدْمَكَ مَعَ قَائِمِ أَهْلِ بَيْتِي أُولَئِكَ خِيَارُ الْأُمَّةِ مَعَ أَبْرَارِ الْعِتْرَةِ.[21]

جمع بندی

بنابراین از مجموع روایات و قرینه های متعدد، ثابت می شود که عبدالله، آخرین پادشاه مقتدر بنی فلان، در کشور حجاز (عربستان)، می باشد که با مرگ او، دیگر خاندان خانوادگی آل فلان، بر سر جانشین او، به اجماع نخواهند رسید و هر چند که جانشین و یا جانشینانی هم داشته باشند، کما اینکه روایت هم با تعبیر “ملک الشهور و ملک الایام”، به این مطلب اشاره می کند که عبدالله، جانشینانی هم خواهد داشت، اما مثل عبدالله، پادشاهی مقتدر نخواهند بود و قدرت دست به دست خواهد شد و در اثر این اختلاف درونی بر سر قدرت، حاکمیت حجاز، متزلزل و سست می شود و این اتفاقات (موت عبدالله و اختلاف بنی فلان) قبل از خروج سفیانی و ظهور امام مهدی علیه السلام، رخ می دهد. اما فاصله بین مرگ عبدالله و خروج سفیانی در روایات مشخص نشده است و مبهم است. به هر حال نزاع بر سر قدرت و جانشینی ادامه دارد و قدرت دست به دست میشود تا اینکه این خاندان، مرتکب جنایتی دیگر شده و نفس زکیه را، در کنار کعبه و در شهر مکه، به قتل می رسانند. و این نشان می دهد ملک و فرمانروایی این خاندان بنی فلان، تا نزدیکی های ظهور و قیام علنی امام مهدی علیه السلام، ادامه دارد البته نه به قدرت و اقتدار گذشته در زمان عبدالله و بعد از قتل نفس زکیه، امر به حضرت صاحب، امام مهدی علیه السلام ختم خواهد شد. و اما آیا عبدالله پادشاه عربستان، همان عبد الله روایت باشد، و آیا بنی فلان، همان آل سعود هستند، قطعی نیست و تنها یک احتمال است.

انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.

برای مطالعه بیشتر

حدیث امام صادق: «موت ملک عبدالله»، «اختلافات شدید حکومتی پس از مرگ او» و «کوتاهی دورۀ حکومت حاکمان بعدی او» نشانۀ نزدیکی ظهور + بررسی روایت

مرگ عبدالله پادشاه عربستان، دلیل کافی برای علائم ظهور نیست، باید اختلاف نیز شود

آینده عربستان پس از مرگ عبدالله و انتقال قدرت؛ نزاع بر سر حکومت از درون و برون

علامه کورانی: مژده می دهم تا ۱۰ سال دیگر وهابیت نابود می شود

علائم ظهور و ملک عبدالله عربستان

موت خلیفه فی الحجاز

آینده پژوهی و آماده باش پیوسته منتظران ظهور

مرگ ملک عبدالله در روایات ظهور

مرگ ملك عبدالله نشانه ظهور يا توهم نشانه ظهور

نگاه رسانه هاي غرب به مرگ عبدالله و ارتباط آن با ظهور امام مهدي نزد شيعيان

[1] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 447.

[2] . قائم، صفت مخصوص حضرت مهدی علیه السلام می باشد. و بیشتر برای امام مهدی علیه السلام تاکید شده است و اگر با سیاق روایات مهدویت آشنایی داشته باشید، ائمه معصومین برای توصیف حضرت، بیشتر واژه قائم را به کار برده اند. از اما صادق نقل شده است: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ وَاحِدٌ فَقَالَ نَعَم. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 471.‏ و حتی امامان معصوم، در جواب و پاسخ راویان و اصحاب، که سوال میکردند آیا شما قائم هستید، در پاسخ راوی، امام دوازدهم و  حضرت مهدی، را قائم می نامیدند. امام جواد در پاسخ عبدالعظیم حسنی که سوال کرد آیا شما قائم هستید، چنین فرمود: إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِي. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2 ص 377.‏ و نیز مراجعه کنید به: مقاله: واکاوی مفهوم و مصداق واژه قائم در احادیث اهل بیت، مجله حدیث پژوهی، شماره 11.

[3] . اربلی، كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 2، ص 479.

[4] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 448.

[5] . نعمانی، الغیبۀ، ص 166-167.

[6] . نعمانی، الغیبۀ، ص 267.

[7] . نعمانی، الغیبۀ، ص 258.

[8] . نعمانی، الغیبۀ، ص 170.

[9] . کلینی، الکافی، ج 8، ص 209. نعمانی، الغیبه، ص255. مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص231.

[10] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 435.

[11] . کلینی، الکافی، ج 8، ص 310.

[12] . مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 67-68.

[13] . کورانی، الیمانیون قادمون، ص 118.

[14] . سایت الترتيب الزمني لعلامات ظهور المهدي المنتظر مقاله: موت الخلیفۀ فی الحجاز.

[15] . کلینی، الکافی، ج 8، ص 209.

[16] . نعمانی، الغیبۀ، ص 258.، حر عاملی، إثبات الهداة، ج ‏5، ص 366. کورانی، معجم الأحاديث الإمام المهدي، ج ‏5، ص 191.

[17] . نعمانی، الغیبۀ، ص 268.

[18] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 448.

[19] . نعمانی، الغیبۀ، ص 258.

[20] . نعمانی، الغیبۀ، ص 277

[21] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 473.

.

.

.

تشیع انگلیسی - کلیک کنید!

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
تازه های فتن